Kari Hotakainen: Klassikko
7. p. 2009 (1. p. 1997)
411 s.
WSOY
Kari Hotakainen on tunnettu suomalainen Finlandia-palkittu
kirjailija, joka tunnetaan myös maailmalla. Hotakaisen teokset kuvaavat
toisaalta vakavamielisellä, toisaalta huumorin lajit taitavalla otteella ja
realismilla suomalaisuutta sekä nykyaikaa.
Klassikko on
kansitekstin mukaan "avoin ja suorasukainen autoromaani, jossa mies
rääkkää italialaista autoa ja päätyy poliisin rysään", mutta myös
omaelämäkerrallinen romaani, joka "sisältää päiväkirjan 'OLI ILO ELÄÄ, MUUTTA VAIKEA VAIETA,
merkintöjä vuosilta 1976–1990' ". Toisin sanoen Klassikko on siis Hotakaisen autofiktion genreä edustava sepitteellinen
omaelämäkertaromaani. Kirja kertoo Kari Hotakainen -nimisestä harmaaseen Alfa
Romeo 75 Twin Sparkiin ihastuneesta miehestä, joka kirjoittaa kustantajansa vaatiman uuden
tuottavuusohjelman, Avoimen suuntauksen toisen vaiheen, mukaista
romaanikäsikirjoitusta.
Kirjan tarinaosuus ja tarinan keskelle
sijoitettu päiväkirjaosuus muodostavat jokseenkin yhtenäisen kokonaisuuden,
mutta se ei tarkoita lukemisen olevan vaivatonta. Päiväkirjaosuus on paikoin
yksitoikkoista luettavaa ja sen verran päiväkirjamaista, että sen loppuun päästyä
itse kirjan juoneen takaisin kiinni pääseminen vie aikansa. Lukuhaaste on
kuitenkin yrittämisen arvoinen. Erillisenä kertomuksena ajateltuna päiväkirjaosuus
on huvittavaa luettavaa kaikkine tunnettuine henkilöineen ja lakonisine
toteamuksineen. Niukkasanaisuus sai useasti nauramaan ääneen.
Klassikko oli
ensimmäinen lukemani Hotakaisen romaaneista, eikä se tule olemaan viimeinen. Ymmärrän
oikein hyvin tarinan Hotakaisen Alfa-innostuksen ja huikean "Alfa-yksilön" hehkutuksen, vaikka romaani onkin melko
suora katkelma miesten maailmasta einesruokateollisuuden sponsoreina ja autokauppiaiden vietävinä. Kirjan
kannessa mainittu "autoromaani" on hyvä tapa kuvata kirjaa, joka
onkin melko sananmukaisesti autofiktio.
Hotakaisen varsinaisia vaiheita vähän
tuntevana ja nyt vasta muutamia kirjoja lukeneena on tietysti vaikea todeta,
kuinka paljon romaanissa on sepitettä ja kuinka paljon varsinaista
omaelämäkertaa. Kirjoitustyyli on joka tapauksessa hyvin iskevää ja viihdyttävää.
Toisaalta sepitteellisyydellä ei ole mitään merkitystä – autofiktion parasta
antia onkin juuri lukijalle jäävä arvoitus kertomuksen totuudellisuudesta. Eli
onko kirjailija nyt tässä ihan tosissaan?
Juliaana Grahn
No comments:
Post a Comment